Ofte stilte spørsmål


– Før man fyller reserverer banken 1500kr fra kortet ditt. Dette blir løst ut automatisk umiddelbart etter fylling, men enkelte ganger kan forsinkelser eller feil hos bankene gjøre at dette tar litt lenger tid. Vi har dessverre ikke muligheten til å gjøre noe med dette, men hvis du ringer din bank kan de hjelpe deg å løfte reservasjonen.

I disse dager bytter vi ut betalingsterminalene på våre Automat 1-stasjoner for blant annet å støtte «tæpping».

I den sammenheng bytter vi også fakturapartner og kontonummer. For deg som kunde betyr dette at alle transaksjoner utført med kundekortet på en stasjon med ny betalingsterminal vil komme på en egen faktura med et nytt kontonummer. Vår nye fakturapartner heter Fair.

Dette vil beklageligvis føre til at enkelte kunder vil kunne motta to fakturaer for forbruk i juli-måned. Én faktura som inneholder transaksjonene utført før bytte av betalingsterminal og én faktura som inneholder transaksjonene utført etter byttet. I dette tilfellet skal begge fakturaene betales, og summen vil tilsvare det totale forbruket ditt i juli. Fremover vil det kun være én faktura og forholde seg til som vanlig.

Noen få kunder vil også kunne oppleve brudd i sine eksisterende E-faktura/AvtaleGiro-løsninger. Dette vil i så fall bli løst ved neste faktura.

Vi kan med glede informere om at vi nå også støtter fakturabetaling over Vipps for privatpersoner og EHF for bedrifter. Vi jobber i tillegg med en helt ny kundeportal vi gleder oss til å vise deg.

– Du kan sperre kortet ditt ved å ringe grønt nummer +47 800 32 020

– Din personlige telefon-/internettkode finner du på fakturaen og på brevet som følger med ditt nye kortet.

– Du kan kontakte oss på Kundeservice, telefon 800 32 020 hverdager kl 8.00 – 16.00, eller send oss en e-post: kontakt@automat1.no

– Ta kontakt med oss på Automat1 Kundeservice, telefon 800 32 020 (grønt nummer) hverdager 8.00 – 16.00 eller via e-post kontakt@automat1.no.

– Hos Automat1 er det mange mennesker som passer på at alt fungerer som det skal. Hver stasjon har en lokalt ansvarlig person som tar hånd om det daglige vedlikeholdet på stasjonen. Opplever du feil på våre stasjoner, så finner du reklamasjonskjema her

– Ja, vi vil fortsatt ta på oss jobben som prispresseren i de områder der Automat 1 holder til.

– Automat 1 er eid av Blue Energy holding AS og er 100 % norskeid.

– Våre 35 bensinstasjoner, som er lokalisert fra Arendal i sør til Hamar og Gjøvik i nord, er alle automatstasjoner, og vi vil rendyrker dette konseptet ved også å synliggjøre vårt særpreg i navnet. Derfor er Automat 1 det naturlige navnet.

– Konkurransetilsynet påla finske St1 Nordic å selge virksomheten i Norge da selskapet i 2015 kjøpte Smart Fuel AS som eier de norske Shell-stasjonene. Avtalen med Blue Energy Holding om overtakelse av de 38 stasjonene ble godkjent av Næringsdepartementet sommeren 2017, og ett av vilkårene var at stasjonene måtte bytte navn.

– Ja, hos Automat 1 skal alle kunder få samme lave priser. Ingen skjulte rabatter, bare rimelig drivstoff til alle. Prisen i pris-masten gjelder til enhver tid.

– Våre stasjoner skal alltid være rene og ryddige. Det skal gå raskt å tanke, og prisene skal være rimelige.

– Få ansatte, gode lokasjoner, effektiv drift og veldig mange trofaste kunder som vi er veldig stolte av.

– Ja, vi har en ambisjon om vekst, og vi ønsker å komme i kontakt med selskaper som driver stasjoner i dag eller som har en tomt hvor det passer å sette opp en energistasjon.

– Ja, vi kommer til å fortsette med ekstra lavpris-kampanjer, og vi kommer til å publisere dette på forskjellige steder; Facebook, nettsiden og av og til ved annonsering.

– Med AvtaleGiro betaler du drivstoffregningen din raskt og enkelt. Banken din sørger for at regningen blir betalt på riktig tidspunkt. Du slipper å bruke unødvendig tid på å betale regningen og unngår purringer. AvtaleGiro er også rimeligere enn andre betalingstjenester.

Minst syv dager før forfall blir du varslet om regningens beløp og trekkdato, slik at du har full oversikt og mulighet for å stoppe betalingen om nødvendig. Gjennom bankens kontoutskrift, eller via kontofon, får du bekreftet at regningen er betalt.

Husk at du når som helst kan gå ut av ordningen ved å kontakte banken din.

– Automat 1 godtar AvtaleGiro og E-faktura som betalingsform. Ta direkte kontakt med egen bank og opprett avtale. Ta med KID-nummer på en faktura og kontonummer 6011 05 53881. Banken ordner resten. Hvis du bruker nettbank, kan du registrere AvtaleGiro eller E-faktura neste gang du betaler en regning fra oss. Med eFaktura får du regningen ferdig utfylt rett i nettbanken. Alt du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen. KID- og kontonummer er allerede fylt ut. Referansenummer for å opprette E-faktura er kundenummeret ditt; syv siffer.

– Ja, du kan velge mellom AvtaleGiro, E-faktura og vanlig faktura.

– Nei, dine innkjøp faktureres måneden etter at de er gjennomført. Du får fakturaen i begynnelsen av måneden, og har normalt 15 dager fra fakturadato til forfallsdato.

– På utvalgte stasjoner kan du fortsatt benytte sedler, men på sikt vil vil vi fjerne mulighetene for å betale med sedler av sikkerhetsmessige hensyn.

– Ja, du kan betale med bankkort merket med BankAxept på våre Automat 1-stasjoner. Kort med BankAxept er et debetkort med online deknings- og autorisasjonskontroll, og bruk av kortet forutsetter dekning på kontoen.

– Ja, på alle Automat 1-stasjoner kan du benytte både Visa og MasterCard.

– Nei, selvsagt ikke. På alle nettsiden du er nå finner  finner du et reklamasjonsskjema du kan fylle ut og sende inn, eller så kan du ta kontakt på mail eller telefon.  Innen ca to uker har vi utbetalt differansen tilbake til deg. Betalingsautomaten veksler ikke, og vi anbefaler alle å skaffe seg et Automat 1-kort.

– Automat 1 selger bensin og diesel som følger norsk standard. Det betyr at du får samme drivstoffkvalitet hos Automat 1 som hos andre leverandører. På alle våre stasjoner kan du fylle blyfri bensin 95 oktan (grønt håndtak) og diesel (svart håndtak), til lav automatpris.

– Ja, både for privatkunder og for bedriftskunder.

– Nei. Kortet er gratis og det er heller ingen gebyrer, fakturaavgift eller andre kostnader ved kortet. Du betaler kun for drivstoffet du fyller.

– Du kan bruke kortet på alle Automat 1-stasjoner i Norge.

–  Vi behandler søknaden så fort vi har fått den inn, og så kommer kort og kode i posten innen 14 dager.

– Nei. Vår prisfilosofi er å tilby lave drivstoffpriser til alle. Det er prisen på prisstolpen som til enhver tid gjelder, uansett om du velger å betale med Automat 1-kort, bankkort, kredittkort eller kontanter.

– Søknaden finner du her. Hvis du fyller ut søknaden via nettsidene er det viktig å ikke glemme signatur før du sender den til oss, gjerne som e-post for å sikre en raskest mulig behandling.